lelystad-san sebastian 19 juli- 8 augustus 2014 - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Jos en Majo Van Veen en Hendriks - WaarBenJij.nu lelystad-san sebastian 19 juli- 8 augustus 2014 - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Jos en Majo Van Veen en Hendriks - WaarBenJij.nu

lelystad-san sebastian 19 juli- 8 augustus 2014

Door: Jos en Majo

Blijf op de hoogte en volg Jos en Majo

23 Augustus 2014 | Spanje, A Coruña

Lelystad – San Sebastian, 19 juli t/m 8 augustus.
Jos en Majo samen de wereld over! De katten Jasper en Misha, worden, zoals gebruikelijk bij bemanning, geronseld onder valse voorwendsels. De statiefoto bij de fotograaf heeft iets plechtigs - vanaf dit moment gaat een nieuwe fase in met een eigen tijdrekening.

Scheiding.
Een handicap is dat Majo op 1 april weer een nieuwe heup heeft gekregen en tot 1 oktober niet mag varen. De chirurg waarschuwt dat bij gevaarlijke bewegingen, zoals op de bal van de voet draaien (zoals aan de lieren) of springen (zoals bij aanleggen) het heupbot uit de kom kan ploppen. Majo mag wel rustig aan boord zijn, maar niet varen. Majo en Jos besluiten voorlopig te scheiden. Jos brengt vóór de septemberstormen in de Golf van Biskaje beginnen de boot met een vriend naar Noord-Spanje, Majo brengt het huis in orde voor de nieuwe huurders en komt met Jasper en Misha na met de auto. Nou dat klinkt praktisch.
Jos wordt voor een laatste klus aan de radar nog op de zaterdag van vertrek in de mast gehesen en vaart dan met vriend Karel Mulder op 19 juli met de Jonathan uit Lelystad. Bij IJmuiden linksaf en dan vaart maken. Half vijf, mooi licht, windkracht 3, aan de wind bezeild, rustige zee. Een borreltje en diner vergezellen hun promenade-sur-mer. Om 9 uur neemt Jos de eerste wacht terwijl Karel het zich behaaglijk maakt in de hondenkooi.

De Duistere kant van zeezeilen.
Wanneer het donker wordt passeren ze de Maasmond - snel kleurt de hemel vooruit onheilspellend oranje door een onweer dat snel dichtbij komt. Permanente horizontale ontladingen hoog in de lucht en wanneer ze bij Zuid-Beveland zijn ook verticale schichten die knetterend de hemel tot de zee toe openrijten, links én rechts van de boot nu. Uitwijken heeft geen zin. Bij het wisselen van de wacht om 12 uur bouwt de wind binnen een paar minuten op tot 7 Beaufort. Karel begint zijn wacht door met Jos snel 2 riffen in het grootzeil te leggen en de genua te reven. De adrenaline zit Jos tussen de oren - van slapen is geen sprake meer. Wakker loodsen ze samen Jonathan door de plotselinge storm, die maar een uur blijkt te duren. Jonathan ligt mooi stabiel en heeft nergens last van, maar de lol is eraf.
De nacht is donker, waardoor je geen horizon ziet, alleen de eigen groene en rode navigatieverlichting, daarbuiten gapend zwart. De wereld is gekrompen tot binnen de railing. Jos voelt aan de bewegingen van Jonathan de golven, maar ziet ze niet aankomen. Jonathan is een speelbal van de elementen; dat geeft een gevoel van kwetsbaarheid. Eigenlijk is Jos gewoon bang in het donker. Het is geen vrees voor concrete dingen, maar een angst voor het onbekende, dat altijd op de loer ligt en ineens kan toeslaan, net als de monsters onder het bed van een kind. Het zeeoppervlak is de grens tussen de boven- en onderwereld –sterker het maakt deel uit van de onderwereld. Duisternis en storm kunnen daar snel geesten uit oproepen: monstergolven, ondiepten, mist, net onder het oppervlak drijvende containers … De bravoure van Jos en de bewondering van de thuisblijvers smelten dan snel. De grens tussen genieten en angst is flinterdun. Het liefst ligt deze oceaanzeiler iedere nacht in een veilige haven tussen vier touwen. Maar wie ‘s nachts niet doorzeilt komt nergens - in ieder geval niet de wereld om.

Het mooie van zeezeilen.
In de vakanties van de afgelopen jaren zeilden Jos en Majo in dagtochten hoppend van haven naar haven zuidwaards. De vaak sterke ZW wind in het kanaal maakte Bretange meestal tot keerpunt van de reis. Nu wil Jos ‘s-nachts doorzeilen om in de 10 dagen die Karel heeft in één keer Spanje te bereiken.
De zonovergoten dagen die volgen zijn een verademing. Jonathan ligt mooi op de golven en vrijwel het hele traject is bezeild, al zijn er kleine ongemakken: de gps valt uit en de batterijen van de reserve gps zijn op, maar dat mag niet deren. Terug naar ouderwetse papieren kaart, maar wel met posities uit de gps van de i-phone van Karel. De nachten zijn ook mooi. Soms is er een heldere sterrenhemel, zodat de maan de zee verlicht. Een streep maanlicht tot de einder. Jos voelt zich dan in control en in evenwicht met de wereld.
Karel maakt voortdurend foto’s en selfies met zijn i-phone en facebookt die naar allerlei volgers, die ze dan weer liken. Ineens zien we dolfijnen. Ze halen ons in en spelen onder de boeg. Karel kruipt op de preekstoel en vangt de dolfijnen achter zijn grijzende smoel met z’n i-phone in de achtergrond: een dolfie gaat Facebook over en wordt heftig geliked.
Na 809 mijl, vijf nachten en zes dagen met weinig wind en veel motoren steekt Jonathan zijn neus door de rotsige ingang van de mooie baai La Concha van San Sebastian. Euforie, wauw in één klap naar Spanje!

De laatste loodjes naar het verdwijnpunt.
Majo moet nog even het huis leegmaken en schoonmaken. Eenvoudig, moet te doen zijn. Zelfs wanneer ze door haar heup nog niet al te veel kan tillen. Gelukkig heeft Jos het zware deel van Majo’s 26 strekkende meter boekenkast al naar zolder gebracht. Maar met een hittegolf is ‘even’ een heel apart begrip. Al snel heeft Majo door dat je ’s avonds je dozen inpakt om ze ’s ochtends om 6 uur naar zolder te brengen. Overdag dan schoonmaken, want met water kliederen is bij warm weer best lekker.
Iedere kamer die leeg en schoon is, wordt verboden gebied voor de katten. Misha ziet zijn wereld steeds kleiner worden en wordt boos. De beste oplossing lijkt om de katten lekker in hun tuigjes aan een lange lijn aan een pin in het gras in de tuin te laten. Ineens hoort Majo Jasper kermen. Ze schicht naar beneden en ziet hoe een dichte zwerm woedende wespen de katten aanvalt, die niet kunnen vluchten. Jasper zit al onder de steken en is bedekt door een deken van wespen. Misha die op Jaspers gekerm is afgekomen wordt nu ook achtervolgd. Majo pakt eerst Jasper op, rent naar binnen en doodt met een doek de wespen op zijn lijf. Daarna is het Misha’s beurt. Jasper die de meeste beten heeft , krijgt een flinke scheut schoonmaakazijn over zich heen om de pijn te verzachten. Ze racet met de auto naar de dierenarts. De dieren zijn zo gestresst dat ze elkaar aanvallen. Het is al na zessen, maar gelukkig is de dierenarts laat met opruimen en kan hen nog een injectie met antihistaminica geven. Een officiële wespenbestrijder wreekt twee dagen later Jasper en Misha door het nest te verwijderen.
Het huis moet op vrijdag 1 augustus klaar zijn voor de huurders. Zij bellen tussendoor over belangrijke zaken, zoals welke kleur de zonwering op het terras heeft omdat ze bijpassende stoelen willen bestellen. De planning is scherp, de middag ervoor een laatste bezoek aan de dierenarts om te laten bepalen of de Rabiës injecties goed zijn (sommige landen eisen een dergelijke verklaring). Beoogd vertrek is 4 augustus, na de bison futé, een beruchte filedag in Frankrijk. Eerst vertrek naar het huis van vriendin Jenny Jansen die Majo en katten tot vertrek gastvrijheid biedt en haar eigen vakantie heeft uitgesteld zodat ze het gezelschap kan plezieren met aangename maaltijden. Ook in de tuin van Jenny zijn de katten niet veilig aan hun lijnen omdat ze belaagd worden door de dominante buurtkater Karel die vrij losloopt, maar ze weten zich ondanks hun lijnen voldoende dreigend te profileren.
Dan wordt de vertrekdatum opgerekt. Het huwelijk van de oudste zoon van opstapper Edmond moet om administratieve redenen 6 augustus in Nederland plaatsvinden ipv eind augustus in Seattle. Majo en de katten halen Edmond om 7 uur de volgende ochtend op in Voorburg.
De reis naar San Sebastian verloopt voorspoedig. Edmond is echter superallergisch voor katten met wie hij 2 dagen in een auto moet reizen. Na 10 minuten hoor je hem ondanks de tabletjes al hijgen. Om de 2 uur een stop, pauze buiten de auto zodat Edmond weer even bij kan komen en dan verder. Door de tabletjes ruikt hij weinig tot niets en dat is maar goed ook. Jasper vindt na de 3e wissel dat de opsluiting in het reishok moet ophouden en wordt heel erg kwaad. Hij plast om zich heen, ook over Misha, die zich daarna een uur zit schoon te likken. In de auto verspreidt zich de doordringende geur van kattenpis. Die avond slapen Majo en Edmond in een hotel in Saintes boven Bordeaux. Edmond komt weer op adem, Majo wast in haar badkamer een kattenhok en de reisdeken…..de volgende ochtend vertrekken de katten met een klamme maar schone deken!

Weerzien
Jos gaat voor anker in de baai en verkent San Sebastian. Het Baskische San Sebastian is een verademing: de beschutte baai met zandstranden, de mooie oude stad en natuurlijk de tapas, die hier pintxos heten. Je eet deze borrelhapjes meestal met bier (caña). Voor noorderlingen helpen ze de tijd te overbruggen tot 10 uur ’s-avonds wanneer de Spanjaarden gaan dineren.
Jos moet door de snelle overtocht nog 2 weken wachten tot Majo en Edmond op 8 augustus met de auto arriveren. Om 2 uur zijn ze in San Sebastian. De overtocht met het bijbootje naar Jonathan, die geankerd ligt, gaat in 3 x. De katten piepen zacht: bijbootjes zijn niet hun ding. En dan eindelijk: herenigd en samen op reis.

• 23 Augustus 2014 - 16:00

Paul Bollen:

Dag Majo en Jos,

Bedankt voor dit 1e reisverslag. Een hele fijne "nieuwe" start vanuit Spanje samen!
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.

Groeten Paul Bollen

• 23 Augustus 2014 - 16:03

Amieke:

Ha majo en Jos, wat ontzettend leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Lijkt me doodeng zo,n strom in de nacht..........
    Hoe bijzonder om dit samen te ondernemen. Hier in millingen gaat het gewone leven weer beginnen, de scholen starten weer en wij weer aan het werk.
    Jack heeft het beredruk en heeft aanstaande vrijdag opnames voor rtl, erg spannend, voor zijn eigen bedrijf komt hij in een programma over je goed voelen. Ik mag als figurant ook meedoen, samen met de nodige vrienden en kennissen.
    Julia heeft voor Elke de kleine shetlander een heel klein zadeltje gekregen en ze is in een paar weken tijd zadelmak, bit geen probleem en galoppeerd en draaft er keurig op los, erg leuk om te zien.

Jullie veel succes en genieten en plezier! Groetjes jack amieke en julia en Noah.

• 23 Augustus 2014 - 16:48

Victor Helmich:

facebook tekst: vind ik leuk

• 23 Augustus 2014 - 18:58

Louise Ter Kuile:

Ha Jos en Majo,
    wat een fantastisch verhaal;; met name de katten als fokkenisten lijken me erg handig daar ;-)
    Succes en veel plezier

• 23 Augustus 2014 - 21:04

Carla Keijzer:

Het is al meteen spectaculair allemaal, op vele manieren! Heel fijn verhaal, van die aardedonkere nacht, brrrr.... Dus nu is het steeds varen met iemand erbij tot Majo weer alles mag doen? Die Spaanse baai is redelijk spectaculair. De dolfie trouwens ook :-). Goede vaart! Liefs, Carla

• 23 Augustus 2014 - 22:58

Jenny Janssen:

Fijn om jullie weer te kunnen volgen! Al ga ik jullie missen, ik zal net als tijdens jullie vorige Grote Avontuur kunnen genieten van jullie prachtverslagen - als op veilige afstand meevaren zonder zeeziek te hoeven worden..., als kijken naar een top-docu! Doet me denken aan de Beagle's reis om de wereld van 2009-2010, maar zonder de wetenschappelijke lessen. Die hoeven voor mij ook niet zo; laat mij maar zien hoe de heren Jasper en Misha standhouden en leren vissen en zeebenen krijgen!
    Tot een volgende keer, Jenny

• 23 Augustus 2014 - 23:59

René, Gerda En Marije Nijenbrinks:

Hoi Majo en Jos,

Heel erg bedankt voor jullie eerste reisverslag. We vinden het erg mooi dat we kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken. René kijkt regelmatig op de computer om te kijken waar jullie varen, dus we houden jullie in de gaten. Jullie hebben op het eerste traject al aardig wat beleefd; storm, pech en dolfijnen. En ook Mischa en Jasper hebben alweer het nodige beleefd. Het is goed om te horen dat de scheiding van korte duur was en dat jullie nu weer gelukkig herenigd zijn. We wachten in spanning het volgende verslag af! We wensen jullie veel succes en behouden vaart voor de rest van de trip.

Liefs René en Gerda

• 24 Augustus 2014 - 07:53

Marga Kiewiet:

Hoi Majo en Jos,
    Bedankt voor het super reisverslag, leest als het begin van een een reisverslag voor een boek.
    Wij vinden het erg leuk om via deze verslagen mee te mogen varen. Zijn erg benieuwd naar de vervolg verhalen. Veel geluk en gezondheid gewenst. Heel hartelijke groeten van de buurtjes uit Hoogezand!

• 24 Augustus 2014 - 11:58

Peter En Coka:

Hi Jos en Majo,
    Geweldig om te lezen dat jullie weer onderweg zijn. Mooi verslag! Mooie foto's ook.
    We lezen en leven met jullie mee.
    Goede vaart!
    Hartelijke groeten van
    Peter en Coka

• 24 Augustus 2014 - 12:41

Henk Hahn:

Leuk dit verslag te lezen.
    In ieder geval een spannend begin voor allebei.
    Behouden vaart verder en heel veel reisplezier.
    Hartelijke groet,
    Henk

• 24 Augustus 2014 - 20:34

Erik-Jan:

Hartstikke leuk om op deze manier van jullie reis op de hoogte te worden gehouden. Heb het goed met elkaar en ik verheug me nu al op het vervolg van jullie reisverslag. Als het goed is, zien we elkaar nog een keer dit jaar Jos. Mocht je niet mobiel zijn, pik ik je graag ergens op.
    Hartelijke groet Erik-Jan

• 25 Augustus 2014 - 00:15

Niels :

Ha Majo, Jos en Karel!
    Dank voor jullie verslag. Geweldig om te lezen en te zien! Wist niet dat jullie dit aan het ondernemen waren, maar een fantastisch wenkend perspectief. Herkenbare ervaringen en vooral emoties met het zeilen in het donker in de nacht, met de natuur die doet wat het wil. Prachtig als je er op teugkijkt en het weer kan vertellen of erover kan schrijven.

Ik ben reuze benieuwd naar alle verhalen en foto's die nog komen gaan! Geniet van dit geweldige avontuur en van elkaar en met vrienden die meegaan. Hoe ziet het reisplan eruit vanaf San Sebastian verder de wereld rond?

Niels.

• 25 Augustus 2014 - 12:04

Harry De Schutter:

Met rode oortjes lezen wij jullie verhalen. Prachtig, GOEDE REIS samen,
    EN: nogmaals hartelijk dank dat wij bij jullie feest in de vesting mochten zijn,
    Majo, let op de bal aan de voet,
    Tiny en Harry de Schutter

• 25 Augustus 2014 - 15:46

Matthijs Visser:

Hoi Jos en Majo,

heerlijk om jullie verhaal (weer) te lezen. Hier is de 24 uurs van het ijsselmeer net geweest. Spannende momenten op binnenwater met mooie onweersformaties en hagel. Niet vergelijkbaar met zout water.

Ik zie uit naar de volgende verslagen en foto's

Groet Matthijs

• 25 Augustus 2014 - 17:26

Martin En Riëtte:

Wow, wat een flitsende start. Geniet van de schrijfstijl en peuk dat we zo mogen 'meevaren'. Groetjes uit Lisse. Riëtte en Martin

• 25 Augustus 2014 - 17:28

Martin En Riëtte:

De P zit in de buurt van de L LEUK

• 25 Augustus 2014 - 21:37

Annemarie Zunderdorp:

Wat een start....break a leg zeggen ze in de toneelwereld! Dit moet een top reis worden!

• 26 Augustus 2014 - 08:34

Bobbie Van Tuyll:

Zonde hoor dat iemand die zo goed kan schrijven
    al die risico's op zee opzoekt.

• 28 Augustus 2014 - 21:17

Siny Ros:

Lieverds ik lees het nu pas. Wat een mooi verhaal en wat kunnen jullie leuk schrijven. Knap hoe je zo'n donkere stormachtige nacht beschrijft. Doodeng, wat is de wereld dan klein terwijl je op zo'n onmetelijke oceaan vaart. Majo wat zul je gebaald hebben met die twee lieve, lastige katten. Zijn ze nu al gewend aan boord? Kijk nu al uit naar het volgende hoofdstuk.
    Benn wordt woensdag geopereerd aan zijn neus. - kanker - maar niet gevaarlijk. Ze halen een stukje uit zijn borst en plakken dat dan op zijn neus. Zal vast een hele mooie worden.
    Verder alles goed. Majo doe voorzichtig en Jos zeil ze!!! lieve groetjes en knuffels uit Millingen aan de Rijn.

• 29 Augustus 2014 - 10:38

Benn Op Ten Berg:

Hoi lieve mensen,
    Siny was me voor met haar reactie. Leuk dat jullie weer on-line (on-board) zijn. De kop is er af nu he. Spannend, meteen. We zullen je op de voet (acherm) volgen. Goeie vaart (mierda zeggen ze in Spanje he)
    Op naar je volgende log. Groet, Benn

• 04 September 2014 - 20:23

Herbert Verweij:

Wat een boeiend en mooi geschreven reisverslag. En wat een avontuur! Leuk dat jullie ons mee laten (er)varen.

• 08 September 2014 - 15:54

Bernard Pekelharing:

Ik kijk uit naar het volgende verslag en actiefoto's! Hartelijke groet.

• 13 September 2014 - 16:05

Sandra Lombert :

Die paar keren dat ik op zee heb gevaren zag ik groen van zeeziekte.
    Nu, bij het lezen van jullie reisblog, zie ik groen van jaloezie!
    Behouden vaart!